POHJOISMAISSA LENTÄMISTÄ AIOTAAN SÄHKÖISTÄÄ

Ruotsalainen ES-19 -sähkölentokone

Pohjoismaihin on syyskuussa perustettu sähkölentämistä edistävä verkosto: Nordic Network for Electric Aviation (NEA). Siinä on mukana viisi lentoyhtiötä kuten SAS ja Finnair ja sillä on Pohjoismaiden Ministerineuvoston Nordic Innovation -rahoitus.

– Sähkölentokoneet ovat käsityksemme mukaan nopein, edullisin ja ympäristöystävällisin alueellinen liikennöintitapa, sanoo NEAn projektijohtaja Maria Fiskerud.

– Tässä hankkeessa luomme yhdessä pohjaa sähkölentämisen tulevaisuudelle ja otamme tärkeän askeleen matkalla kohti hiilineutraalimpaa lentämistä”, toteaa Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt

Norja aikoo edelläkäviäjänä sähköistää kotimaanlentonsa vuoteen 2040 mennessä ja ensimmäiset matkustajalennot sähkömoottoreilla aiotaan toteuttaa jo vuonna 2025.

– Pitkänä maana Norja saa parempaa liikkuvuutta halvempaan hintaan, perusteli valintaa liikenneministerinä toiminut Ketil Solvik-Olsen. (Yle, 18.6.18)

Sata sähkölentokonetta kehitteillä

Sähkölentokoneista on käynnissä maailmanlaajuinen kilpailu. Konsulttiyritys Roland Bergerin laski maailmassa olevan kehitteillä noin sata sähkölentokonetta ja noin sata lentotaksia.

Ruotsissa toimiva Heart Aerospace lupailee 19-paikkaista sähkölentokonetta 400 kilometrin lennoille, joka olisi sertifioituna jo vuonna 2025. Sen polttoainekustannusten ennakoidaan tippuvan 75 prosenttia.

– Valmistajien mukaan täysin sähkökäyttöiset lentokoneet ja hybridilentokoneet, joiden toimintasäde riittää Oslosta Tukholmaan ja Kööpenhaminaan, tulevat mahdollisiksi vuosien 2025–2030 aikana, arvioi vuosi sitten norjalaisen Avianorin vanhempi neuvonantaja Olav Mosvold Larsen, (KL,17.9.18).

Yhdysvalloissa on tarkoitus jo tämän vuoden lopussa aloittaa certifikaattilennot 9-paikkaisella Alice sähkölentokoneella, jolla voi lentää noin 350 km/h nopeudella 1000 kilometriä.

Alice-sähkölentokoneesta kirjoittaneen Tivin (26.7.) mukaan Airbus, Siemens ja Rolls-Royce kehittävät yhdessä sähkölentokonetta, jonka olisi tarkoitus lentää kahden vuoden kuluttua.

Sähkölentokoneet voivat edullisten polttoainekustannustensa avulla saavuttaa hyvinkin suuren markkinaosuuden lyhyehköillä matkoilla.

Maailman kaikista lennoista noin 75 prosenttia on suhteellisen lyhyitä, alle kolmituntisia, todetaan RMI- ajatuspajan raportissa.