Suomessa 2400 täyssähköautoa. Lisättävä vuosittain noin 70 000 Suomen ilmastopaneelin ja Sitran mukaan

Kiinassa myytiin viime vuonna 1,3 miljoona täyssähköautoa ja ladattavaa hybridiä. Määrä oli hieman yli neljä prosenttia kaikista maassa myydyistä autoista.

Kiinan tavoitteena on nostaa sähköautojen myynti 12 prosenttiin kahdessa vuodessa. Silloin Kiinassa myytäisiin vuosittain peräti 5,2 miljoonaa sähköautoa eli suunnilleen Suomen väkiluvun verran (Tekniikka&Talous, 12.2.19).

Norjassa jännitetään ylittävätkö sähköautot tänä vuonna yli 50 prosentin osuuden uusien henkilöautojen myynnistä. Kuuden vuoden kuluttua Norjassa ei ole tarkoitus myydä enää lainkaan polttomoottoriautoja.

Ruotsissa ja Tanskassa uusia polttomoottoriautoja ei saa enää myydä vuonna 2030.

Ruotsin ilmastoministeri Isabella Lövin perustelee kieltoa sillä, että se antaa teollisuuden tuotekehitykselle päämäärän (HS, 25.1.19).

Sipilän hallitus ei ole asettanut polttomoottorikieltoa eikä luonut sähköautobuumia. Suomessa tilastoitiin vain 2004 täyssähköautoa ja ladattavia hybridejä noin 13 000 (vuonna 2018).

70 000 sähköautolla vuodessa kohti 1,5 asteen ilmastotavoitetta

Suomen ilmastopaneeli ( 9.11) ja SITRAn raportti suosittelivat päästötavoitteiden takia pyrkimään noin 800 000 sähköauton määrään vuonna 2030. Se tarkoittaa noin 70 000 uutta sähköautoa vuosittain.

”Tieliikenteen sähköistämisestä tulee nopeasti halpenevien akustojen myötä kaikkein kustannustehokkain yksittäinen päästövähennyskeino”, sanoo Sitran Ilmastoratkaisut-tiimin projektijohtaja Janne Peljo.

Sähköautojen myyntihintojen ennustetaan 20-luvulla laskevan samanhintaisiksi kuin edulliset polttomoottoriautot tai jopa halvemmiksi.

Sähköenergiatekniikan professori Pertti Järventausta pitää noin 800 000 auton tavoitetta toteuttamiskelpoisena vaikka se vaatiikin yhteiskunnallisia toimenpiteitä.

– Esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriö on yhdessä skenaariossaan päätynyt jopa 900 000 autoon, Järventausta sanoi Uutissuomalaiselle (2.12.18).

Sähköautot ovat jo nyt monille autoilijoille taloudellisesti kilpailukykyisiä, kun polttoainekustannukset huomioidaan. Teknologian tutkimuskeskuksen (VTT) Mikko Pihlatie arvioi sähköauton kulkevan vain 25 eurolla tuhat kilometriä, kun sähkö ladataan asunnon parkkipaikalla (HS, 30.1).

  • Mikael Kallavuo